конспект уроку з біології



Клас:_______________           № уроку:______            Дата:__________________
Тема: Біологія — наука про життя. Науки , що вивчають життя.
Мета: розширити і поглибити знання учнів про біологію як одну з наук, що вивчає природу; показати і довести, що рослинний світ є складовою живої природи; ознайомити учнів із частинами підручника “Біологія”; розвивати вміння і навички роботи з підручником; виховувати любов до предмета.
Обладнання: підручник, зошити, таблиці.
Тип уроку: засвоєння нових знань. 
Структура уроку:
1.     Організаційний момент-2хв.
2.     Актуалізація -5хв.
3.     Мотивація навч діяльності -4хв
4.     Сприйняття  і осмислення нового матеріалу -18 хв
5.     Узагальнення вивченого -12 хв.
6.     Підведення підсумків уроку -3 хв.
7.     Повідомлення домашнього завдання -1 хв.

Хід уроку
І. Організаційний момент.
Шановні учні ! Відгадайте загадки:
-         Живе без тіла , говорить без язика?
-         Не кущ , а з листочками , не сорочка , а зшита , не людина , а навчає?
-         Хто мовчить ,а розуму вчить?  (Книга).
         На вашій парті лежить надійний помічник і друг, який допоможе вам у 6 класі оволодіти нелегкою наукою – біологією. Він мовчазний, але розумний і терплячий. І дуже хоче, щоб ви стали йому справжніми товаришами, тобто з повагою ставилися до нього, вміли ним користуватися.
Відкрийте підручник і знайдіть , де знаходиться  зміст , перегляньте його , в тексті одного з параграфів зверніть увагу на виділення окремих слів іншим шрифтом і кольором . Як ви думаєте для чого це зроблено? Правильно, щоб учень звертав увагу  на назви понять і термінів , на головне , міг легко знаходити в тексті необхідну йому інформацію.
З Біології ми будемо вивчати цікаві теми, які вам знадобляться у майбутньому. Пам’ятайте, що у 6 класі ми з вами покладаємо фундамент для наших майбутніх знань, тому будьте уважні та старанні.
Світ, у якому ми живемо, дуже різноманітний. Нас оточують різноманітні тіла живої і неживої природи. Удень світить сонце, уночі – місяць і зірки, шелестять листям дерева і кущі. Яскравими барвами квітнуть квіти, над ними гудуть бджоли. Щебечуть за вікном горобці, стрімко проминають над головою ластівки. Муркоче кошеня, десь у лісі грізно ричить ведмідь. Над полем після дощу сяє райдуга, а ще в цьому прекрасному світі є ми з вами.
ІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
         У курсі природознавства ви вчили, що всі об’єкти природи, а також технічні засоби людства — можна розглядати як живу і неживу природу.

·        Пригадайте з курсу природознавства, що таке жива природа? А що таке нежива природа?
              Нежива                            
Жива
Повітря, вода, мінерали:
  • не дихають;
  • не харчуються;
  • не ростуть;
  • не розмножуються.
Людина, рослини, тварини, мікроорганізми:
  • харчуються;
  • дихають;
  • виділяють речовини;
  • розвиваються;
  • ростуть;
  • розмножуються.

         Сьогодні на уроці ми повторимо і детально розглянемо, що вивчає біологія.
Відкрийте, будь ласка, зошит, запишіть число, класна робота і тему уроку.

ІІІ. Сприйняття і первинне осмислення нового матеріалу.
1. Підготовча бесіда.
Пригадайте , які ви знаєте науки ,що вивчають природу?
1БІОЛОГІЯ                                     3    КОСМІЧНІ ТІЛА
2ХІМІЯ                                            1   ЖИВІ ОРГАНІЗМИ
3АСТРОНОМІЯ                              5   ЗЕМЛЯ
4ПРИРОДОЗНАВСТВО                 2   РЕЧОВИНИ
5ГЕОГРАФІЯ                                   7  МАТЕРІЯ
6ЕКОЛОГІЯ                                     6   ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКИ
7ФІЗИКА                                   4  КОМПЛЕКСНА НАУКА ПРО ПРИРОДУ
Людина здавна, з доісторичних часів, жила поряд із живими істотами. Ще ближчою стала вона до них, коли почала культивувати рослини й одомашнювати тварин. У міру освоєння рослинного і тваринного світу розвивались і поглиблювались знання людини.

·        Скажіть будь ласка, які асоціації у вас викликає слово «біологія»? (життя, гриби, бактерії, людина, тварини, рослини, наука)

         Термін “біологія” походить від грецьких слів “bios”, що означає “життя”, та “logos” — “учення”. Отже, це система наук про життя.
Запишіть у зошит означення терміну «біологія» -це наука ,що вивчає життя в усіх його проявах .

·        Як ви вважаєте, чому виникла біологія як наука?

Біологія – одна з найдавніших наук про природу, яка бере свій початок із часів Давньої Греції. Учені замислювалися над процесами, що відбувалися в природі, досліджували їх, робили наукові відкриття. Назву «біологія» запропонували в 1802 році французький учений Жан-Батист Ламарк і німецький – Готфрід Рейнхольд Тревіранус. І досі в біології щоденно відбуваються нові відкриття.
Біологія як наука виникла через необхідність пізнання людиною навколишнього світу.
Запишіть, будь ласка,  у зошит рік та імена учених-біологів.
Біологія об’єднує багато наукових дисциплін. Особливості будови та життя рослин і тварин зумовили поділ біології на ботаніку (науку про рослини) і зоологію ( науку про тварини). Вивчення мікроорганізмів привело до виникнення мікробіології. Ботаніка ,зоологія та мікробіологія , в свою чергу,
поділяються на багато галузей, значна кількість яких є самостійними науками , що вивчають певні групи організмів. Наприклад  , бактерії – об’єкт дослідження  бактеріології , гриби – мікології ,найпростіші – протистології , комахи  ентомології , риби – іхтіології. Класифікацію різних груп організмів робить систематика.
Іншу групу становлять біологічні науки , що досліджують найрізноманітніші прояви життя та властивості організмів. Так, зовнішню будови організмів вивчає – морфологія  ,внутрішню – анатомія , мікроскопічну будову тканин – гістологія. Обмін речовин  та енергії  живих організмів на Землі називається біогеографією. Наука про викопні організми – палеонтологія. Тобто ви бачите , що біологія ,як наука , складається з багатьох  підрозділів й охоплює  величезну царину вивчення живих істот.
Запишемо у зошит :
Біологія – система наук про життя .
Ботаніка – наука про рослин.
Зоологія – наука про тварин.
Мікробіологія – наука про вивчення мікроорганізмів.
Бактеріологія -  …. бактерій.
Вірусологія  - ….віруси.
Мікологія – наука яка вивчає гриби.
Цитологія – наука яка вивчає будову та життєдіяльність клітин.
Екологія   - …зв’язок між організмами та їх середовищем.
Систематика – класифікація  різних груп організмів
Протистологія - наука яка вивчає найпростіших.
Ентомологія - наука яка вивчає комах.
Іхтіологія - наука яка вивчає риб.
Морфологія - наука яка вивчає зовнішню  будову організмів.
Анатомія - наука яка вивчає внутрішню будову організмів.
Фізіологія - наука яка  вивчає обмін речовин і енергію живих істот.
Гістологія - наука яка вивчає мікроскопічну  будову тканин.
Генетика - наука яка вивчає закономірності  спадковості та мінливості .
Біогеографія -  наука яка вивчає закономірності поширення живих організмів на Землі.
Палеонтологія - наука про викопні організми.
.

ІV. Узагальнення і систематизація вивченого.
-         Що вивчає біологія?
-         Які біологічні науки ви знаєте ? Що між ними спільного ?( Вони всі досліджують живу природу).

V. Підсумки уроку.
VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати § 1. Дати відповіді  на запитання в підручнику.
Вивчити ключеві визначення записані в зошиті.



















Немає коментарів: